Музеят на изящните изкуства и на дантелата в град Алансон, Франция е част от верига от 1200 френски музеи, които са държавни, градски или на юридически лица и организации с идеална цел. Наследник е на първият тържествено открит на 15.07.1857 година в Аленсон музей, който от основаването си до сега поддържа колекции от картини, графики, археологически находки, природонаучна сбирка, етнографски и военни предмети и дантела. Днес древният колеж на йезуитите основан през XVII век , съдържа над 25000 артефакти.
В музея се организират временни изложби, които представят богатството и разнообразието на колекциите и същевременно осъществяват диалог със съвременните творци във Франция и по света. Така например през 2019 година в изложба организирана в Националния етнографски музей, София „ Кой създава и кой използва дантелата“ прочутата дантела от Алансон е представена заедно с изкуството на дантелата от Италия Испания, Португалия, Хърватия и България. В България традицията на дантелата се свързва с град Калофер. Калоферската дантела се прави със совалки и по същество е тъкана дантела, която се практикува и досега там. Правенето на дантела се появява по време на българското Възраждане и се свързва с началото на влиянието на Западна Европа, известно още като “алафранга“, т.е. по френски маниер. Разцветът е бил през периода 1910- 1933 година, когато в Калофер е съществувало Калоферско дантелено училище.
Интересен от днешна гледна точка е фактът, че първоначално дантелата е била част от костюма на мъжете аристократи. Внасяна е от Италия и поради много високата и цена Колбер решава да създаде френско производство, което се установява в град Алансон. Дантелата от Алансон е наричана „дантелата на кралиците и кралицата на дантелата“. Тайната на нейното производство е била пазена дълго време.
Сега в залите на музея могат да се видят 350 години от развитието на Алансонската дантела. От 2010 година тя е вписана от l'Unesco в представителният списък на нематериалното културно наследство на човечеството.
За да може да се запази това изключително ценно изкуство са назначени хора, които да поддържат традицията и да обучават следващите поколения.
Днес ателието съхранява и предава, под егидата на Министерството на културата, традицията и техниката на дантелата ала Алансон, като същевременно се стреми да обнови техниката чрез нови материали и чрез създаване на нови гами от производни продукти. Работилницата участва в обзавеждането и обогатяването на национални колекции чрез създаване на дантели по модели на съвременни художници.
В музея се организират занимания и с деца, дава им се възможност да нарисуват свой модел.
На снимката и на видеата могат да се видят етапите за изработването на дантелата Алансон. Производството на дантела Алансон изисква около десет последователни стъпки:
5.Пълнеж: непрозрачни части от дантелата, изработени като за мрежа, но с максимална плътност и по-големи нишки. Не е задължително всички мрежи да са свързани помежду си, по-специално за получаване на геометрични шарки или засенчване и ефекти на прозрачност.
7.Бродиране: едната се нарича проста, а другата на точки. Бродерията идва да покрие и подсили нишките, където майсторката на дантела е фиксирала всички точки. Следва всички контури на дантелата. Бродерията на пико, обикновено по външните контури на дантелата, е украсена с малки пико, които държат бял конски косъм, който остава в границата на произведението.
9.Подрязване: етап на почистване. Счупването на конеца се отстранява с пинсета.
Подрязване и сглобяване: това са незадължителни стъпки в зависимост от частта, която трябва да се направи. Подрязването е стъпка във възстановяването или укрепването на дантелата. Сглобяването има за цел да се съшият няколко парчета дантела, за да се получи по-голямо парче.
В музея е изложена скулптурата на Marjolaine Salvador- Morel, „Разцъфване“, найлон, стъклени перли ,2015 година. За материал е използвана найлонова нишка, за да се пресъздаде вегетативния цикъл наедно цвете. Найлонът е полупрозрачен материал, труден за техниката на дантелата и това е предизвикателството – да се опитоми нестандартен материал за разцъфтяването на едно дантелено цвете. Така е показана връзката на древна техника и съвременна интерпретация чрез избор на материал както и ситуирането в подвижна кутия на скулптурата. Процесът ме заснет на видео.
Цената на френската дантела Алансон е наистина много висока, тъй като за изработването на един квадратен сантиметър са необходими 7, 8 часа. В бутика към музея се предлагат изработени малки дантели.
Автор: проф. Аделина Попнеделева
При посещение на венецианското бианале за изкуство през 2022 година, случайно попаднах на съпътстващото събитие “Times Reimagined”. Изложбата е впечатляваща и има дълбока многопластова концепция. Потърсих и преведох част от статиите посветени на събитието, за да предам с по-голяма точност идеята на авторите. Линк към оригиналните статии и постове са приложени в края на статията. Снимките са част от личен архив.
прочети ощеВихрони и Аделина Попнеделеви подреждат съвместна изложба в Бургас. Експозицията се открива от 18.00 часа в галерията на улица „Възраждане“.
прочети ощеВихрони Попнеделев и Андрей Даниел (посмъртно) са носители на Националната награда за живопис „Захарий Зограф“ за 2019 г.
прочети ощеХудожниците Андрей Даниел и Вихрони Попнеделев са номинирани за Националната награда за постижения в изобразителното изкуство “Захарий Зограф” за 2019 г., съобщиха от пресцентъра на община Самоков.
прочети още